Regels dubbelspel

Het dubbelspel wordt gespeeld volgens de regels van de laatste versie van de ‘Rules of the international doubles game’. Deze kan je in zijn geheel nalezen op de site van de Wereld Squash Federatie (www.squash.org) 

  1. THE GAME
    Dubbel wordt gespeeld tussen 2 teams. Elk team bestaat uit 2 spelers.
  2. THE SCORING
    • Het team dat een rally wint, scoort een punt. Wanneer het team van de serveerder de rally wint, behoudt de serveerder de service. Wanneer het team van de ontvanger de rally wint, gaat de service naar het andere team.
    • Elke game gaat tot 11 punten, ook wanneer de score van 10-10 bereikt is.
    • Een wedstrijd wordt normaal gezien gespeeld naar ‘best of 5 games’, maar kan ook naar ‘best of 3 games’ gespeeld worden.
  3. OFFICIALS
    • Een wedstrijd moet normaal geleid worden door een Marker en een Referee. Beiden moeten de score bijhouden, welke speler serveert, de juiste servicebox, de volgorde van serveren en welke speler de service ontvangt van welke kant.
    • Als er maar één official is, dan is deze zowel Marker als Referee.
    • De Referee maakt beslissingen en deze zijn definitief.
  4. THE WARM-UP
    De opwarming voor aanvang van de wedstrijd duurt 5 minuten. Elk team warmt apart op (na elkaar) gedurende 2.5 minuten. De keuze om als eerste op te warmen wordt door het draaien van een racket bepaald (toss).
  5. THE SERVE
    • Het team dat de toss wint, begint met serveren.
    • Bij de start van de wedstrijd moet elk team aangeven wie de eerste en de tweede serveerder is. Dit mag niet veranderd worden tijdens de wedstrijd.
    • De eerste serveerder van het team dat de toss won, begint met serveren. Deze speler blijft aan service tot zijn team een rally verliest. Het serverende team wordt dan het ontvangende team.
    • De eerste serveerder van het serverende team behoudt de service tot zijn team de rally verliest.
    • Het proces wordt dan herhaald voor de tweede serveerders van de teams.
    • Aan het begin van elke volgende game serveert het team dat de vorige game won als eerste.
    • Aan het begin van elke game en na elke wissel van serveerder, kiest de serveerder van welke servicebox hij gaat serveren. Zolang de serveerder de service behoudt, serveert hij van afwisselende serviceboxen.
    • Aan het begin van elke game moet elk team aangeven wie van zijn spelers de service aan de linkerkant zal ontvangen en wie van de spelers de service aan de rechterkant zal ontvangen. Dit mag niet gewijzigd worden tijdens de game. Partners mogen dit wijzigen aan het begin van elke game. Dit moet duidelijk gemaakt worden aan de referee en de tegenstanders.
    • Indien de rally eindigt met een let, moet de serveerder opnieuw serveren uit dezelfde servicebox.
  6. THE PLAY
    De teams spelen de bal afwisselend terug zolang de rally duurt.
  7. INTERVALS
    90 seconden is toegelaten tussen het einde van de warm-up en de start van de eerste game EN tussen elke game.
  8. INTERFERENCE
    Beide tegenstanders moeten alle moeite doen om de speler de vrijheid te geven in een directe lijn naar de bal toe te gaan en de bal te spelen (achterzwaai, slag en uitzwaai). Dezelfde regels als bij het enkelspel over ‘hinderen’ worden door de Referee gehanteerd bij de beslissingen over het toekennen van no let, let of stroke, met uitzondering van het geval dat de speler de tegenstander (of iets dat hij draagt of aan heeft) met de bal raakt wanneer deze bal direct naar de voormuur zou gegaan zijn (zie 9).
  9. BALL HITTING PLAYER
    Wanneer een correct geslagen bal van een speler een tegenstander (of iets dat hij draagt of aan heeft) raakt, stopt de rally en

    • Wordt een let gegeven als de bal de voormuur gehaald zou hebben
    • Of verliest het team van de speler het punt als de bal de voormuur niet gehaald zou hebben.
    • Indien de bal van de speler aan slag zijn partner raakt dan is er geen let toegestaan. Het andere team wint dan de rally.
  10. THE BALL
    • Als de bal stuk gaat tijdens een rally dan wordt er een let gespeeld.
    • Wanneer de bal door een andere bal vervangen wordt, of tijdens een aanzienlijk lange onderbreking van de wedstrijd, mag de bal door de spelers worden warm geslagen.
    • De bal moet steeds op de court blijven. ‘Dubbelspel’ kan een gevaarlijk spel worden wanneer het gespeeld wordt door minder ervaren spelers. De beschikbare ruimte op de baan is aanzienlijk minder met 4 spelers dan met de gebruikelijke 2 spelers. Ben je bang om één van de spelers me de bal of je racket te raken, aarzel dan niet en vraag een ‘let’. Het is verplicht om tijdens het dubbelspel een squashbril te dragen!